Det lavede vi i London – Louise Bennetzen
This Week #6

Det lavede vi i London

Hej piger, jeg tænkte, at det kunne være ret sjovt at lave en lille dagbog over, hvad Mark og jeg lavede, mens vi var i London her i weekenden. Jeg har kun været i London tre gange, men jeg har allerede nogle yndlings steder, så jeg håber lidt, at det her kan være en inspiration til nogle af jer. Måske I også planlægger en tur til den britiske hovedstad?

Fredag

Trafalgar Square: Vi startede med at tage metroen fra hotellet til Leicester Square og gik så ned til Trafalgar Square, hvor vi fandt noget frokost. Det er jo lidt en klassiker, og der er ogå virkelig flot. Derudover er det også meget hyggeligt med musik og gadekunstnere. Men det bliver nok heller ikke meget mere turistet.

Shopping på Oxford Street: Vi stod op klokken 4 for at nå flyet, så vi var en lille smule trætte. Derfor fik jeg “lov” til at shoppe. Mest fordi Mark ikke rigtig gad at forholde sig til noget, tror jeg. Oxford Street er jo stedet for shopping i London. Vi startede ved Picadilly Circus og tog Regent Street op til Oxford Street, og så fortsatte jeg også ned af den. Begge er vildt gode shopping gader. Derudover har jeg et lille bonus tip: Hvis I kommer til London, skal I helt sikkert gå ind i Topshop. Den er kæmpe! Seks etager, og så er der café, frisør, brow bar, photobooth, cupcake stand, tehus og meget mere derinde. Der er også toiletter, hvilket også er en af grundene til, at vi var derinde så mange gange.

Lørdag

East London er som levende kunst.

Street art i East London: Sidst vi var i London havde jeg booket en street art tour i East London (kan anbefales), og vi forelskede os begge i området. East London er lidt et af de hippie områder, og der er massere af hyggelige butikker, markeder og meget andet. Vi ender altid omkring Brick Lane. Det er helt klart et besøg værd!

Vintage Marked i East London: En perle jeg også fandt sidst vi var i London er The Vintage Market. Det er et vintage marked “under jorden”, eller som man siger lidt mindre eksotisk – i en kælder. Det er kæmpe stort, og der er så meget guld, hvis man gider grave. Det er især godt, hvis du er efter en Burberry frakke. Jeg fandt stribevis til mellem 1.300 og 2.500! Men der er også massere af ting, der ikke er mærkevarer.

Covent Garden: Vi gik kun lige hurtigt igennem, men jeg ville egentlig gerne have været tilbage. Desværre nåede vi det ikke. Det er et super hyggeligt spiseområde (mest udendørs), hvor der også er massere af mulighed for shopping. Og så er det også virkelig instagram venligt, hvis I forstår, hvad jeg mener.

Musical: Om aftenen var vi inde og se Dreamgirls. Helt fantastisk musik og hold nu op nogle stemmer skuespillerne havde! Især hovedrolleindehaveren, som helt levede op til Jennifer Hudson i filmudgaven. Sidste gang så vi Aladdin, og den kan helt klart også anbefales.

Søndag:

Jeg havde det ikke specielt godt med at stå oven på glas i Tower Bridge…

Tower of London: Jeg ville gerne ind og se kronjuvelerne, som ligger i Tower of London, så det gjorde vi. Helt klart et besøg værd. Især hvis du er til kæmpe diamanter.

Tower Bridge: Broen ved siden af Tower of London. Her kan man komme op og gå oppe på broen (altså indenfor). Udover den flotte udsigt, synes jeg, at det fedeste var, at der var glas i gulvet nogle steder. Selvom det var en smule angstprovokerende, var det også meget fedt at gå rundt, mens bilerne susede lige nedenunder en.

Min form for kunst i London Fashion and Textile Museum.

London Fashion and Textile Museum: Et lille musem, der kun har én udstilling ad gangen. Vi var så heldige at udstillingen omhandlede Orla Kiely (den er desværre lige lukket), der står bag nogle virkelig ikoniske og farvestrålende prints. Jeg følte mig meget inspireret, mens jeg gik rundt i den farvestråelende udstilling. Og hvor ellers (udover butikker) bliver håndtasker udstillet?

British Museum: Vi nåede kun lige indenfor døren, da de lukkede en time senere. Men British Museum er en storslået bygning både ude- og indenfra. Det er gratis at komme ind, så hvis man mangler noget at lave, kan man altid tage et hurtigt smut forbi, som vi gjorde. Faktisk er der mange museer i London, der er gratis. Udstillingerne spænder fra Europæisk kultur til Ægyptisk, og man kan nemt få flere timer til at gå derinde.

Tesalon: I Soho fandt vi en hyggelig lille tesalon. Her fik vi en kop te (rimeligt åbenlyst) og den lækreste chokolade mousse kage. Soho er også et virkelig godt sted at få noget at spise, og det er også her, flere af teatrene ligger.

Mandag:

Smukke Notting Hill.

Notting Hill: Nok noget af det bedste ved turen. Lige siden jeg så “Notting Hill” har jeg altid gerne ville besøge nabolaget. Men jeg blev virkelig overrasket over, hvor flot og hyggeligt, der er. Hvis jeg skulle bo i London, ville jeg helt sikkert bo der. Husene er farvestrålende, og langs hovedgaden (Portobello Road), er der et marked (Portobello Marked), der om lørdagen bliver til et antikmarked. Jeg var selvfølgelig også i en boghandel. Jeg kan anbefale Notting Hill Bokshop, hvis man gerne vil have udlevet sin Julia Roberts fantasi. Derudover er man næsten nødt til at tage et smut forbi Churchill Arms, der er en pub indhyllet i blomster. Den ligger næsten lige ved siden af metrostation, og er helt klart også gåturen værd.