15 tips til at få 12 på universitetet – Louise Bennetzen
Jeg sparede 4400 kroner på min Gucci taske

15 tips til at få 12 på universitetet

Billede af nogle bøger og en computer

For nogle år siden lavede jeg en guide med tips og tricks til at få gode karakterer i gymnasiet (læs den her). Siden I var så glade for den, og jeg ikke længere går på gymnasiet men universitetet, har jeg nu lavet en opdateret version med, hvordan man får gode karakterer på universitetet. Da jeg gik ud af gymnasiet med et snit på 12,6 var jeg sikker på, at jeg ville falde to karakterer på uni, men det skete ikke. Jeg forstår det faktisk ikke selv, men på en eller anden mirakuløs måde har jeg indtil videre et snit på 12. Så jeg tænkte, at jeg ville dele min studieteknik med jer, nu hvor den virker så godt for mig. Det er selvfølgelig ikke en skudsikker vest til 12-taller eller gode karakterer på universitetet, men jeg tænker, at det ikke kan skade.

I løbet af semesteret:

1. Tjek kravene: Fagbeskrivelserne fortæller dig, hvad der forventes af dig og hvad fokus er, samt hvilken type eksamen det er. Det kan du bruge til at fokusere din læsning efter en god karakter.

2. Få et overblik: Jeg plejer at læse hele læseplanen igennem for at se hvilke emner, der kommer hvert semester i hver fag. Og inden jeg læser i hverdagen tjekker jeg lige, hvad det overordnet emne er, så jeg faktisk ved, hvad pointen er.

3. Skriv ned det du virkelig ikke kan finde ud af: Du skal selvfølgelig ikke skrive en hver lille ting ned, men ved at samle op løbende (indenfor et par uger), føler jeg i hvert fald, at jeg hele tiden er med. Spørg læreren, en klassekammerat eller en ældre elev, de vil helt sikkert gerne hjælpe.

4. Læs konklusionerne: Hvis du ikke har tid til at læse det hele, så læs konklusionerne til sidst i kapitlet eller skimt, og tjek figurerne. Det hjælper virkelig mig, i det mindste at have kigget på alting.

5. Hjælp dig selv med at huske: Har du lige læst 50 sider, men ved ikke rigtig om hvad? Så brug lige 2 minutter bagefter på at tænke på to sætninger, der beskriver hvad det egentlig handlede om.

6. Notetagning: Vent med at tage noter til forelæsningen, og lad så være med at transskribere læreren. Prøv at skrive det om han/hun siger, skriv i powerpointsene, eller importer powerpointsene ind i OneNote, og tag ekstra noter til dem. Har du med PDF’er at gøre, kan du strege i dem. Og hvis man ikke kan det, så sæt røde streger under eller røde kasser rundt om vigtige passager. Så behøver du ikke at skrive det ned.

7. Skriv lærernes hints ned: Mange lærere nævner faktisk i løbet af semesteret, hvad de vil fokusere på til eksamen. Nogle kommer endda med eksempler på spørgsmål. Skriv dem ned!

8. Hav en allieret: Det gælder om at sprede en masse god karma og hjælpe hvor du kan. Hvis du så en dag bliver syg, kan du lige få din veninde til at sende noter fra forelæsningen.

I læseferien:

9. Skab overblik: Nu skal du tilbage til punkt 1 og tjekke fagbeskrivelserne, så du er sikker på, at du fokuserer på det rigtige, inden du begynder at læse op.

10. Tjek formalia: Inden du afleverer noget så tjek for guds skyld, at det overholder formalier, med forside, sidehoved, anslag og så videre. Det samme gælder, hvis du skal præsentere noget til en mundtlig eksamen: Time det!

11. Læg en plan: Jeg bruger stadig den kalender jeg brugte i gymnasiet til at lave en plan for hver dag. I kan finde den her. Da hver forelæsning er inddelt i et emne, skriver jeg et vist antal emner jeg skal nå hver dag. Og husk lige at lav lidt plads til en fridag ind imellem.

12. Brug powerpointsene: Alle mine lærere er så søde at lave powerpoints, så I eksamens perioden åbner jeg stort set ikke bøgerne. Jeg bruger powerpointsene, fordi jeg ved, at det vil være det mest relevante. Her er et roadmap til lærernes fokus, også til eksamen.

13. Vær på forkant med spørgsmål til mundtlig eksamen: Man ved selvfølgelig aldrig, hvad man bliver spurgt om, men start med at tjekke, hvad du skrev ned i punkt 6. Ellers er det vigtigste overblikket, så tænk over hvordan tingene relaterer sig til hinanden. Hvis I har lavet en opgave I skal forsvare, så tænk over, hvor jeres huller er. Hvis I er kommet med f.eks. en marketing plan, hvilke problemer kan der så være med at føre den ud i livet? Hvad kunne man ellers have gjort? Man kan også prøve at lede læreren, ved at skrive noget godt i perspektiveringen. For det kunne jo være hun/han spurgte ind til det.

14. Brug online stikordskort: Det er hurtigere end papirkort, du kan gemme dem, og det er en super effektiv måde at lære tingene udenad. Jeg bruger selv den her gratis side.

15. Sortér i dine noter inden skriftlig eksamen: Skal du til en fire timers skriftlig? Så har du nok ikke så meget tid til at lede i dine noter. På CBS må man ikke bruge sin egen computer, og der er ikke OneNote, så i stedet skal man flytte sine noter over i dokumenter. Jeg plejer at lave tre dokumenter:

  1. Et med alle mine noter, hvor jeg laver emne overskrifter. På den måde kan jeg søge i alle mine noter på én gang.
  2. Et med de vigtigste. Hvis jeg har 100 siders noter, så er det her dokument omkring 15 sider.
  3. Et med de vigtigste figurer.

Jeg håber I kunne bruge de her tips, og hvis I har nogle selv, så skriv dem meget gerne i kommentarerne. På den måde gør vi det nemmere for hinanden at få gode karakterer på universitetet.

4 kommentarer

  • Åh, en virkelig god liste. Især den til eksamen med at have 3 dokumenter. Jeg går selv på CBS og kunne godf overveje at begynde at skrive noter på samme måde som dig. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Modern Girl

      Jeg er glad for at kunne bruge den 🙂 Hvad læser du på CBS?

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Laura

    Super gode tips! Har du nogle gode tips til hvordan man får mest ud af klasseundervisningstimerne?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Modern Girl

      Mange tak! Hm… Det kommer lidt an på, hvordan jeres klasseundervisning er. På CBS får vi tit opgaver inden timen, så dem vil jeg helt sikkert anbefale at man laver. Derudover bruger jeg altid timerne på at spørge løs ind til det, jeg ikke forstår. Det kan nemlig godt være en smule skræmmende at spørge til en forelæsning med 200 mennesker😂 Et andet godt tip kan være specifikt at bede læreren forklare noget, man ikke forstår. Der er helt sikkert andre, der heller ikke forstår det😊

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg sparede 4400 kroner på min Gucci taske